Historian havinoita

Turussa kylmäuintitoiminta alkoi 1950-luvun alkupuolella. Muutamat innokkaat uimarit jatkoivat syksyisin avovedessä uintiaan talven tulon saakka ja aloittivat sen taas heti jäiden sulaessa. Vuosikymmenen puolivälissä heitä oli Uittamon uimalan tiloissa jo muutama tusina.

Talvella 1955 tämä joukko perusti avantouintiseuran, perustettua seuraa ei rekisteröity yhdistysrekisteriin.

Uimarien joukon kasvaessa päätettiin, yhteistyössä Turun Työväen Uimarien edustajien kanssa, hankkia kaupungilta virallinen lupa Uittamon uimalaitoksen tilojen talviseen käyttöön. Uimalan käyttöoikeusehdoissa edellytettiin urheiluseuran rekisteröitymistä yhdistysrekisteriin ja niinpä vuonna 1957 tammikuun 13 päivänä pidetyssä avantouimarien kokouksessa perustettiin yhdistys nimeltä Turun Avantouimarit. Yhdistys merkittiin samana vuonna yhdistysrekisteriin. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Lauri Verho.

Uittamon uimalaitoksella avantouintia harrastettiin aina vuoden1970 alkuun saakka.

Vuonna 1970 Uittamon laitos purettiin ja avantouimarien käyttöön luovutettiin Ispoisten uimarannan saunarakennus. Uutta oli nyt myös avantouintiin liittyvä saunominen, joka Uittamon tiloissa ei ollut mahdollista. Parannusta entisiin oloihin siis tapahtui, mutta silti tilat olivat melko puutteelliset.

Saunarakennusta on kohenneltu useampaankin otteeseen, aina kulloistenkin vaatimusten mukaisesti. Käyttöoikeus muuttui vuokralaissuhteeksi samaan aikaan, kun sauna sai uuden muotonsa vuonna 1994.

Muutaman tusinan uimarin seurasta yhdistys on monien vaiheiden jälkeen kasvanut noin 800 jäsenen avantouintiyhdistykseksi.

2005-2006 on rakennettu kaupungilta vuokratulle maapohjalle yhdistyksen toimesta nykyaikaiset sauna-, kerho- ja kioskitilat palvelemaan niin avantouimareita kuin uimarannan kesäkäyttäjiäkin.

Lyhyt jäsenhistoriikki⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Klikkaamalla suurennat kuvan.